Jak nejlépe připravit dítě z montessori školky do běžné ZŠ?

20.02.2014 23:58

 

DOTAZ OD MAMINKY:

Dobrý den, zajímalo by mě jak nejlépe připravit dítě z Montessori školky na přechod do normální základní školy. V čem Montessori děti na běžné ZŠ vynikají a na co si dát pozor? Děkuji mnohokrát!“

 

Děti z Montessori školek jsou v obrovské výhodě oproti dětem z běžných školek, neboť jim byly respektovány a ve správném čase nasyceny všechny potřeby jejich vývoje, což zajistilo hluboký vnitřní pocit uspokojení sám se sebou a důvěru v to, opřít se o sebe a své schopnosti. Tento naplňující pocit s sebou automaticky přináší radost z učení, díky čemuž je úroveň jejich znalostí širší oproti jejich vrstevníkům z jiných školek. Znalosti jsou navíc propojené do souvislostí. Děti přirozeně vynikají komunikačními dovednostmi, schopností řešit problémy a konfliktní situace, zodpovědností, empatií a dobrou schopností vládnout sám sobě, díky čemuž mívají většinou přirozenou autoritu v kolektivu jiných dětí. Proto je pro ně nástup do běžné ZŠ jednoduchou záležitostí.

 

Na co si dát pozor?

Je důležité dát si čas a s dítětem promluvit a seznámit ho s tím, že některé věci na ZŠ budou vypadat jinak. Jedná se zejména o tyto tři oblasti:

 

1. Samostatnost – na běžné ZŠ je většinou třeba získat od dospělého povolení.

    (použití záchodu, ořezání tužky, vzít si to, co potřebuji ke své práci, atd.)

    Montessori děti jsou zvyklé řešit takovéto situace samostatně bez vstupu

    dospělého. V úvodu docházky do běžné ZŠ je tato okolnost pro dítě

    matoucí.

 

2. Spolupráce – montessori děti jsou zvyklé spolupracovat se svými kamarády

    a většinu problémů, do kterých se dostanou dokáží vyřešit sami. Běžná ZŠ  

    je postavená na obráceném principu, kdy dospělý je ten, který ve třídě řeší

    a rozhoduje většinu věcí, a proto je třeba naslouchat přání učitele.

 

3. Místo a čas pro práci – montessori děti mají zkušenost s tím, že si řídí tyto

    kvality sami. Je třeba dítě připravit na to, že v běžné ZŠ bude nutné

    respektovat, že obě hodnoty jsou v rukách učitele.

 

 

Klára Markuciová