Nadchla mě montessori pedagogika. Co mám s dětmi dělat?

30.12.2014 20:17

DOTAZ OD MAMINKY: „Dobrý den, mám 4 děti ve věku 8 měsíců až 5 let. Velmi mne zaujala, přímo nadchla, montessori pedagogika. Taková školka ale bohužel není v dostupné vzdálenosti od našeho bydliště. Prosím o radu či inspiraci, co mohu alespoň doma pro děti udělat? Mockrát děkuji.“

---

Dobrý den Jano,

 

Váš dotaz je opravdu velmi rozsáhlý na to, abych na něj mohla odpovědět. Mohu pro Vás však v lehkosti shrnout vývojové potřeby Vašich dětí a doporučit literaturu, která Vám může napomoci ke konkrétním činům. Současně s tím bych Vám také doporučila zúčastnit se nějakého ze základních kurzů montessori pedagogiky.

 

Vaše děti od 8 měsíců do 3 let potřebují:

  • učit se skrze všechny smysly a pohyb
  • pravidelný režim dne, bezbřehou trpělivost, lásku, přesné a úzké hranice, ve kterých se mohou pohybovat, a které jim dávají pocit bezpečí, pořádek a řád v jejich věcech a prostoru a přesné, omezené množství hraček, které se mohou však časem proměňovat za jiné. Nikoliv tím, že přibývají, pouze tím, že zůstane jejich omezený počet, jen hračka se vymění.
  • jejich čas plyne jiným tempem, než dětem nad 3 roky, proto čas je pro ně jedním z největších darů. Rodiče by měly plánovat organizaci rodiny podle jejich tempa.
  • milují naučit se všechny činnosti spojené s péčí o sebe (samostatné jedení, pití, oblékání, mytí, spaní, atd.) a péče o okolní svět (všechny činnosti praktického života – vaření, příprava svačin, prostírání, utírání podlahy, mytí nádobí, praní, skládání ubrousků, zalévaní květin, krmení zvířat a mytí nádobí pro ně, atd.).

 

Vaše děti od 3 do 4 let touží po:

  • rozvoji koordinace svých pohybů a tříbení všech svých smyslů
  • samostatnosti - přejí si vše na světe zkusit sami 
  • dostatečně velkém čase pro soustředění se na věc, kterou mají rády
  • procvičování možnosti dorozumět se se světem a přejí si, aby bylo rozuměno jim. Přejí si najít pravého kamaráda.
  • velkém množství možností pro práci rukama (ruce jsou nejdůležitější součástí rozvoje intelektu dítěte)
  • básničky, říkanky a písničky jsou zdrojem velké vášně.


U Vašeho 5-ti lethoé dítě je třeba věnovat pozornost:

  • rozvoji vůle – překonávat se v činnostech, do kterých se mu nechce. Potřebuje podporu a důslednost od dospělých. Po překonání úvodní nechuti přichází obrovské uspokojení se sebou samým, proto se rodiče nemusí obávat vyžadovat určité povinnosti adekvátní věku.
  • svobodě a disciplíně současně (obojí potřebují stejnou měrou)
  • všemu spojenému se sebeuvědoměním, sebeúctou, sebekontrolou a zodpovědností sama za sebe a současně s tím péče a pomoc druhému
  • velkému množství pomůcek pro rozvoj jazyka a čtení, mnoho příběhů o reálném světě, veškerý koncept spojený s matematikou a přípravou na psaní.

 

Knihy Dr. Marie Montessori, které jsou dostupné v českém jazyce:

  • Absorbující mysl
  • Tajuplné dětství
  • Objevování dítěte

 

Mám velkou radost, že Vás odkaz Dr. Marie Montessori nadchl. Stejně tak se to stalo i mě před 12 lety. Vydat se touto cestou, bylo pro mě jedním z nejštastnějších rozhodnutí v mém životě.

 

Přeji Vám radost, lásku a vzájemné obohacování při výchově Vašich dětí.

 

Klára Markuciová